Nummer 11, november 2009

Nummer 11, november 2009

Cover: Visign Trend najaar 2009 ‘Classic Indulgence’. Fotografie: Dorina van der Graaff.

Λ

Natuurlijke cosmetica

Natuurlijke cosmetica

Hoewel consumenten steeds kritischer worden ten aanzien van hun cosmetische producten, is het aanschaffen van verantwoorde cosmetica allang geen gemakkelijke opgaaf meer. Aangezien cosmeticaproducenten dit haarfijn aanvoelen, is er een nieuwe trend gaande: die van de ‘natuurlijke cosmetica’. Want wat natuurlijk is, zal wel veilig zijn. Althans, dat is de boodschap van de industrie. Dus worden er naar hartelust bloemetjes, besjes, wortels en fruitextracten aan cosmetica toegevoegd. Maar zegt dit ook wat over de kwaliteit? Het antwoord op deze veelgestelde vraag lees je in de nieuwe Esthéticienne.

Λ

Zelfwaardering zorgt voor mooier uiterlijk

Zelfwaardering zorgt voor mooier uiterlijk

Als schoonheidspecialist richt je je op het uiterlijk van de klant. Maar de wereldberoemde schrijver Deepak Chopra denkt daar heel anders over. Hij beweert dat je in deze tijd niet naar het uiterlijk kunt kijken, zonder aan het innerlijk voorbij te gaan. Esthéticienne beschrijft tien handvatten waarmee je de klanten bewuster kunt maken van hun eigen schoonheid.

Λ

Aandacht voor een vergeten groep

Aandacht voor een vergeten groep

Schoonheidsspecialist Anja Notting noemt dementerende ouderen (en jongeren) ‘een vergeten groep’. Zelf werkt ze in het psychogeriatrisch verpleeghuis Zuyder Waert. Het woord ‘vergeten’ heeft volgens Anja een dubbele betekenis: naast het feit dat ze zelf steeds meer vergeten, dreigt deze groep in de vergeethoek te raken van de maatschappij. Toch zijn het allemaal mensen, die ooit gewoon functioneerden in het dagelijkse leven. “De bewoners knappen geweldig op van een behandeling. Je krijgt energie van hen terug en het is dankbaar werk”, is de ervaring van Anja. Blader snel door het novembernummer van Esthéticienne en lees meer over deze bijzondere vakvrouw.

Λ

Soap story

Soap story

Een leven zonder zeep is nauwelijks voor te stellen. Zeep is een van de eerste dingen waarmee wordt gehamsterd, net als koffie en chocola. Dat zeep in oorlogstijd schaars wordt, heeft te maken met een tekort aan dierlijke vetten. Want die zijn bij de bereiding van zeep noodzakelijk. Dit tekort is de directe aanleiding geweest voor het ontwikkelen en produceren van synthetische wasmiddelen. Een enorme markt die enkele multinationals onder elkaar verdelen. Met Esthéticienne weet je zeker dat je niets mist van deze boeiende soap story.

Λ

Allergisch contacteczeem

Allergisch contacteczeem

Wanneer de huid in contact komt met stoffen, kunnen er allerlei reacties optreden. Deze variëren enorm: van hyperpigmentatie, hypopigmentatie, acne, urticaria, huidatrofie en fototoxische reacties tot eczeem. Eczeem kan het gevolg zijn van een irritatieve werking (ortho-ergisch contacteczeem) of een allergische reactie (allergisch contacteczeem). Dermatoloog Roel Genders legt je uit hoe deze reacties veroorzaakt en behandeld kunnen worden.

Λ

Kleuren proeven en geluiden ruiken

Kleuren proeven en geluiden ruiken

Een A is donkergroen en een E lichtgeel. Maandag is rood en dinsdag blauw. Gekkigheid? Nee, voor zogenaamde ‘synestheten’ hebben letters of weekdagen een vaste kleur. Andere synestheten proeven kleuren. Synesthesie is een neurologisch verschijnsel, waarbij twee of meer zintuigen samenwerken. De naam komt van de samenstellening ‘syn’ (samen) en ‘esthesie’ (waarnemen). Wanneer een zintuig geprikkeld wordt, ervaar je ook een prikkeling van een ander zintuig. Wat is synesthesie en is het een gave of een last? Esthéticienne vertelt je er meer over.

Λ

Cadeaubon

Cadeaubon

In de rubriek Ethiek wordt elke maand een dilemma voorgelegd door mensen uit de beautybranche. Deze keer vraagt een schoonheidsspecialist uit Gelderland het Ethiek-panel om advies. “Tot eind vorig jaar werkte ik in loondienst in een schoonheidsinstituut in een stadje circa tien kilometer van mijn woonplaats. Daar werden ook cadeaubonnen verkocht voor enkele specifieke behandelingen die ik verzorgde. Begin dit jaar ben ik gestart met een eigen salon aan huis. Mijn ‘vaste’ klanten werden – heel aardig – door mijn vorige werkgever naar mij doorgestuurd. Een paar maanden geleden meldde zich een nieuwe klant met een cadeaubon van juni vorig jaar (van mijn vorige werkplek dus). Ik heb die mevrouw uitgelegd dat ik haar daarvoor geen gratis behandeling kon geven; na wat discussie, ging ze uiteindelijk akkoord met een korting. Navraag bij mijn ex-werkgever leerde mij dat de betreffende mevrouw daar geen vaste klant was en ik heb haar ook nooit meer terug gezien. Stel dat er nu weer iemand komt met een cadeaubon van vroeger, hoe kan ik daar dan het beste mee omgaan?” Lees de reacties van het Ethiek-panel en die van collega’s uit de branche op de pagina Forum.

Λ

Cadeautje van Estheticienne

Elke maand maken abonnees van Esthéticienne kans op aantrekkelijke cadeautjes. Zo kun je op een eenvoudige manier kennismaken met nieuwe of bijzondere producten. Kijk snel op de productenpagina wat het product is van deze maand!  

Λ

Verder in dit nummer

Actueel nieuws uit de branche
Agenda
Sales: Help, mijn prijs!
Congres: Ismakogie 25 jaar
Knowhow: Het geheim van het koeldampapparaat (I)
Evenement: Nederlands bedrijf met buitenlandse allure
Beursverslag: Estetika Herfst 2009
Financieel: Belasting op erfenis en schenking
Huidzaken: Erysipelas
Getroffen: Artsbezoek
Massage: Oosterse deegrollermassage
Visagie: Warme herfstlook
PMU: Noviteiten
Aromatherapie: Houttype en houtoliën
Healing: Relaxoefening voor de schouders
Exotische ingrediënten: Moringa
Spa culinair: Venkel
Expositie: Aphrodites beauty case
Congres: Aging Well 2009
Jubileum: Spectaculair jubileum Hannah
Marketing: Commercium viert 15e verjaardag
Bodytalk: Langdurig ziek
De nieuwste producten voor de schoonheidssalon
Geur van de maand: By Night van Christina Aguilera

Het volgende nummer van Esthéticienne verschijnt rond 9 december.