Λ

Beauty Trade special en Estetika Lente

Beauty Trade special en Estetika Lente

Vaste bezoekers van de Beauty Trade special zullen hun ogen uitkijken. De beurs heeft namelijk een complete metamorfose ondergaan. De indeling is aangepast en het ontwerp van de hal is grondig onder handen genomen. Maar niet alleen de uitstraling is veranderd, ook het activiteitenprogramma is vernieuwd. Voor Belgische schoonheidsspecialisten en collega’s in Zuid-Nederland is een bezoek aan Estetika Lente in Brussel een absolute aanrader. Het is dé vakbeurs voor cosmetica, gelaats-, lichaams-, voet- en nagelverzorging in België. In het dubbeldikke nummer van Esthéticienne vind je ook een overzichtelijke standhouderslijst en een uitgebreid verslag van de noviteiten.

Λ

25 jaar Beauty International

25 jaar Beauty International

Meer dan 50.000 vakbezoekers komen ieder jaar naar Düsseldorf voor Beauty International, dé toonaangevende vakbeurs voor de gehele schoonheidsbranche. Circa 1.200 exposanten en merken staan borg voor een compleet marktoverzicht, waarbij de heldere segmentering in de themagebieden Cosmetica, Wellness, Voet en Nagel de oriëntatie vergemakkelijkt. De 25ste editie van Beauty International vindt plaats van vrijdag 26 tot en met zondag 28 maart aanstaande. Esthéticienne geeft je alvast een voorproefje van deze bijzondere beurs.

Λ

Bestaat de antirimpelcrème?

Bestaat de antirimpelcrème?

Typ het woord ‘cosmetica-ingrediënten’ in en je krijgt meer dan 900 resultaten. Je zou dus verwachten dat er wat gevonden is tegen rimpels. Maar betekent dit dat de antirimpelcrème daadwerkelijk bestaat? Eigenlijk is er vrijwel geen goed placebo gecontroleerd en onafhankelijk onderzoek verricht waarin wordt aangetoond dat cosmetische ingrediënten bestaande rimpels blijvend kunnen vervagen. Gelukkig is er een uitzondering, en dat is vitamine A-zuur. Merkwaardig eigenlijk; hebben we een ingrediënt tegen rimpels, horen we er zo weinig over. Tijd dus om hier in Esthéticienne wat verder op in te gaan.

Λ

Microdermabrasie

Microdermabrasie

In dit deel van de serie Knowhow behandelt Willem Bos de verschillende methodes van microdermabrasie. In reclame en folders wordt vaak de nadruk gelegd op het apparaat zelf. Maar apparaten zijn niet meer dan gereedschap om een bepaald doel te bereiken. Het doel dat we met microdermabrasie willen bereiken, is verbetering en verfraaiing van de huid. Het is daarom verstandig eerst eens te kijken naar de huid zelf. Dan wordt duidelijk wat de invloed en werking van microdermabrasie op de huid is. Pas daarna kunnen we kijken of we een goed stuk gereedschap (het microdermabrasie-apparaat) kunnen vinden waarmee we dat doel kunnen bereiken. Esthéticienne helpt je alvast op weg.

Λ

Alopecia bij chemotherapie

Alopecia bij chemotherapie

Haarverlies (alopecia) door chemotherapie is een bekend verschijnsel. Het is een van de meest vervelende en meest emotionele dermatologische aandoening voor de patiënt. Chemotherapie geïnduceerde alopecia wordt beschouwd als een van de meest traumatische gebeurtenissen bij de zorg van kankerpatiënten. Ongeveer 65 procent van alle kankerpatiënten krijgt ermee te maken. Het haarverlies heeft een negatieve invloed op de eigenwaarde, het zelfbeeld, de seksualiteit en het zelfvertrouwen. Uit onderzoek is gebleken dat vooral vrouwen het heel vervelend vinden. Ongeveer de helft van de vrouwen vindt dat haarverlies het meest vervelende en traumatische aspect is van de behandeling met chemotherapie. Zijn er mogelijkheden om dit verschijnsel tegen te gaan? Dermatoloog Roel Genders gaat voor Esthéticienne op onderzoek uit.

Λ

Geniet, maar zon met mate

Geniet, maar zon met mate

Zonlicht is goed voor de mens, toch? Afgelopen zomer werden veel mensen over die stelling aan het twijfelen gebracht door negatieve berichten naar aanleiding van een internationaal rapport. Esthéticienne interviewt Huib van Heest, voorzitter van de branchevereniging Samenwerking Verantwoord Zonnen. Volgens hem zijn het dit soort onvolledige en ongenuanceerde berichtgevingen die het imago rondom zonlicht onterecht schade toebrengen. “Gelukkig staan wij in die mening niet alleen”, weet de voorzitter. Wellicht deel jij straks diezelfde mening.

Λ

Vitamine D en de betekenis voor COPD, astma, griep en verkoudheid

Vitamine D en de betekenis voor COPD, astma, griep en verkoudheid

Heb jij nog te maken gehad met de Mexicaanse griep? Medisch directeur van het Slotervaartziekenhuis, Dees Brandjes, had vorig jaar een afwijkende visie over hoe om te gaan met de epidemie van de Mexicaanse griep. De officiële overheidslijn, opgesteld en verwoord door het RIVM, adviseerde thuis te blijven en de arts te bellen. Dit met als onderliggende veronderstelling dat de Mexicaanse griep bij de patiënt toch in milde vorm zou verlopen. Maar Brandjes was het daar niet mee eens. Hij vond de ernst van de ziekte wel degelijk een belangrijk criterium in hoe te handelen. Zijn uitgangspunt was dat patiënten – kinderen, volwassenen en ouderen – niet stierven als gevolg van de H1N1-virusinfectie, dus door de Mexicaanse griep zelf, maar door eventuele complicaties. Lees meer over dit actuele onderwerp in de nieuwe beurseditie van Esthéticienne.

Λ

Koken met kruiden, bloemen en bijzondere oliën

Koken met kruiden, bloemen en bijzondere oliën

Ooit eens een hapje genomen van een knapperig lavendelkoekje, of je zinnen gezet op een kleurrijke bloemensalade? In een aantal leerzame kookworkshops leert aromatherapeut Ellen Wagenaar je gezond, lekker en feestelijk te koken. In dit nummer schuift de redactie van Esthéticienne aan de keukentafel van deze culinaire duizendpoot. Maar daarvoor moeten wel eerst de handen uit de mouwen gestoken worden…

Λ

Is je bedrijf man-proof?

Is je bedrijf man-proof?

Een aantal jaar geleden publiceerde Esthéticienne artikelen over de man en zijn huidverzorging. Daar wordt nu een vervolg aan gegeven. In diverse disciplines van de schoonheidsverzorging komt de man steeds vaker aan bod. Die groep schijnt namelijk om een andere benadering te vragen. Sommigen beweren echter dat dat wat vergezocht is. Die discussie loopt natuurlijk al heel lang. Hoewel hier geen pasklaar antwoord op gegeven kan worden, doe je er goed aan de ontwikkelingen in Esthéticienne te volgen en er je voordeel mee doen.

Λ

Waarom netwerken werken

Waarom netwerken werken

Als zelfstandig ondernemer geniet je van je vrijheid en zelfstandigheid. Toch kan het soms eenzaam zijn in de salon. Als lid van een netwerk krijg je gemakkelijk informeel contact met mede-ondernemers. Zo heb je een klankbord of krijg je vrijblijvend advies over je praktijk. Bovendien: 80 procent van de klanten krijg je uit je eigen netwerk. Maar hoe pak je netwerken structureel aan? Esthéticienne legt het je uit.

Λ

Verliefd

Verliefd

In de rubriek Ethiek wordt elke maand een dilemma voorgelegd door mensen uit de beautybranche. Deze keer vraagt een schoonheidsspecialist uit Utrecht het Ethiek-panel om advies: “Sinds lange tijd behandel ik een vaste mannelijke klant in mijn salon. Zoals vaak het geval is met klanten, bespreken we de meest uiteenlopende zaken met elkaar. De klant voelt zich echt bij me op zijn gemak, en benadrukt regelmatig hoe hij het contact met mij waardeert. Hoewel ik al lange tijd een relatie heb, merk ik dat ik verliefd begin te worden op deze persoon. Hoezeer ik het gevoel ook probeer te onderdrukken, realiseer ik me dat ik dagelijks aan deze persoon blijf denken. Het gevoel lijkt wederzijds te zijn, maar allebei hebben we het nog niet durven uit te spreken. Mijn gevoel zegt me dat ik met deze persoon verder wil, maar mijn verstand overtuigt me er afstand van te houden. Wat adviseert het panel mij hierin?” Lees de reacties van het Ethiek-panel en die van collega’s uit de branche op de pagina Forum.

Λ

Cadeautje van Estheticienne

Elke maand maken abonnees van Esthéticienne kans op aantrekkelijke cadeautjes. Zo kun je op een eenvoudige manier kennismaken met nieuwe of bijzondere producten. Kijk snel op de productenpagina wat het product is van deze maand!  

Λ

Verder in dit nummer

Actueel nieuws uit de branche
Agenda
Sales: Beursbabbel
Reportage: In balans op Texel
Exposanten: Estetika Lente
Exposanten: Wie staat waar in Utrecht?
Noviteiten: Brussel en Utrecht: voor elk wat wils
Award: Innovation Award
Totaalaanpak: Huidveroudering
Financieel: Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (II)
Huidzaken: Nagels
Raatsels: Een wereld in zakformaat
Esthéculaap: Pelgrimage tegen depressie
Getroffen: Tv-afleiding
Massage: Moisture Balancing massage
Visagie: Colourful life
Oefening: Derma-fitness, versteviging van de mond
Looks: Stralende, harmonieuze zomerlooks
PMU: Mayonaise en champagne
Aromatherapie: Worteltypes en worteloliën
Healing: Handmassage
Exotische ingrediënten: Copaiba
Spa culinair: Gerechten met oliën van noten en zaden (II)
Opmerkelijk: Teens Beauty Party
Portret: Beauty2People
Buitenland: New Yorkse primeur: spa voor kinderen
Inrichting: Salons onder de loep
Behandeling: Chemische peeling: alternatief voor injecteren of snijden?
Branche: Beroepsopleiding en wellnessresort bundelen krachten
Markt: EyeSlices
Formule: @ease4life: unieke visie op gewichtsbeheersing
Uit het veld: Non-verbale communicatie
De nieuwste producten voor de schoonheidssalon
Geur van de maand: XX by Mexx

Het volgende nummer van Esthéticienne verschijnt rond 14 april.