Beautysalon Nieuws

Groei cosmeticamarkt

De cosmeticamarkt heeft in 2007 een mooie groei van 6 procent laten zien. Het hoge consumentenvertrouwen en vooral het succesvolle verloop van vele productintroducties en productinnovaties hebben hier aan bijgedragen. Er is tevens sprake van een lichte volumetoename. De grootste stijgingen zijn in de deelmarkten huidverzorging (tevens de grootste deelmarkt), geuren en decoratieve cosmetica met een groei van respectievelijk 8, 8 en 10 procent. Gesteld kan worden dat er in 2007 een toenemende belangstelling voor persoonlijke verzorging was. Belangrijk zijn de consumptieve trends: 'gezondheid', 'gemak', 'genieten' en 'good looking'. Met cosmetica kan en wordt op deze trends ingespeeld. Zo wordt er meer zonnecosmetica met hoge factoren verkocht (gezondheid), anti-aging gezichtscrème (good looking) en geuren (genieten). Naast genoemde trends spelen ook maatschappelijke trends zoals vergrijzing en individualisme een rol. Er wordt bewust gekozen voor een merk en/of product dat past bij de behoefte van het individu. Mannencosmetica heeft ook in 2007 een duidelijke groei laten zien. Een groei (10 procent), die wederom groter is dan de overige cosmeticacategorieën. De NCV is voorzichtig optimistisch en verwacht ook in 2008 een verdere groei te kunnen rapporteren. Deze cijfers zijn op 22 mei 2008 gepubliceerd door de Nederlandse Cosmetica Vereniging te Zeist in het Jaarverslag 2007 van de branche. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van marktonderzoekbureau Nielsen en getoetst aan de omzetstatistiek van eigen leden.